lördag 14 maj 2011

Kampanjdag i Stockholm - snart valdag i Västra Götaland och Örebro


Idag hade Kristdemokraterna i Hässelby-Vällingby vårsommarkampanj ett par timmar i Vällingby Centrum, eller "Vällingby City" som vi skriver numera.... Det visade sig vara en bra dag för materialutdelning och politiska samtal. Med mig hann förbipasserande ta upp socialförsäkringssystemet, Pridefestivalen, SL-kortet och några lokala detaljplansärenden.

Det var också flera vällingbyflanörer som undrade om vår kampanj hade något att göra med omvalet i Västra Götalandsregionen och Örebros nordsöstra valkrets. Nja, så många som ska gå till valurorna imorgon den 15/5 träffade vi nog inte i Vällingby. Men, morgondagens omval är väldigt viktigt!

Jag hoppas alla som får tar tillfället i akt och går och röstar på Kristdemokraterna! 

Själv har jag nu en ganska intensiv fritidspolitisk vecka framför mig. Tisdagens stadsdelsnämndsmöte ramas in av partisekreterarbesök på måndag och stadshusmöte på onsdag. Vi får se vad som händer, men idag vill jag fortsätta med en länk till en tuff men VÄLDIGT korrekt ledare i Svenska Dagbladet :

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/juholt-tanker-inte-ta-bort-barnfattigdomen_6164551.svd

Det är ett demokratiproblem att socialdemokraterna (även efter mer än fyra år i nationell opposition, det sämsta valresultatet någonsin, förlorad trovärdighet som regeringsbildare och en politik som helt fallit isär) fortfarande generellt behåller sin status som "politiskt problemformulerarfacit", åtminstone på svenska samhällsredaktioner....

Å andra sidan hade (s) den statusen även vid förra årets val och vid valet 2006. Så den räcker ju uppenbarligen inte längre för att vinna val.

Ska jag sansa mig lite så är det kanske bara så att jag, med flera, stör mig på att varumärket socialdemokraterna forsätter ha en särställning i den allmänna debatten. Trots att (s), objektivt och ofrånkomligt, helt borde förlorat den ställningen efter valförlusten 2010.

Vill man anlägga ett något pretentiöst perspektiv på (s) tillbakagång så är det dock ytterst få "imperier" i världshistorien som gått under med en stor skräll. De tynar istället bort medan dess supportrar och stödtrupper inte begriper vad som hänt. 

Så (s) får tyna vidare! Själv ska jag läsa in mig på tertialrapport 1/2011 för stadsdelsnämnden, studera en redovisning av stimulansmedel inom äldreomsorgen och överväga ett kristdemokratiskt skriftligt yttrande om brandskydd.

Stay toned......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar